Weken vliegen voorbij, bijna een maand in Suomi - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van polainfinland - WaarBenJij.nu Weken vliegen voorbij, bijna een maand in Suomi - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van polainfinland - WaarBenJij.nu

Weken vliegen voorbij, bijna een maand in Suomi

Blijf op de hoogte en volg

10 September 2014 | Finland, Jyväskylä

Moi kaikki,

Wat gaat de tijd snel als je het leuk hebt :)
Inmiddels al mijn tweede week begonnen op de Huhtarinne School, special Education School. Het is een mooie ervaring. Ik zie veel verschillende kinderen, fysiek en mentale beperkingen. Er zijn twee delen van de school. 1 deel waar de kinderen met vooral gedragsproblemen, of fysieke beperkingen een aangepaste curriculum volgen. Elke klas telt 4-6 kinderen, 1 docent, 2-3 assistenten. Veel aandacht en geduld. Ik vind het een enorme uitdaging en voel me erg warm ontvangen op de school. Ik leer steeds wat meer Fins nu ik het elke dag op de school hoor :)
In het andere deel van de school zijn kinderen met zware aangeboren beperkingen, kinderen die niet kunnen zien, horen, of niet zelfstandig kunnen bewegen, vaak het cognitieve niveau hebben van een baby van 3-7 maanden. Hier gaat het vooral om aandacht geven aan de sensitiviteit, motoriek stimuleren, warmte en acceptatie voelen en het plezier beleven van bewegen en aanraking. Daarnaast is mijn online cursus net begonnen ''Family-oriented work within social and health care', ben benieuwd! :)
Een weekend in het zuiden van Finland doorgebracht. Aija een vriendinnetje die ik ken van mijn zomer in 2008 in het westen van Finland, Turku, oude havenstad aan de westkust van Finland, grote oude panden, muziek, een oude kerk, oude straatstenen, de rivier kronkelt door de stad, een oude groene burcht, ik wil hier zeker nog eens terug komen! Daarna Hanko, in mijn beleving, de Cote D'Azûr van Finland. Stranden, gekleurde huizen, vuurwerk, het einde van de zomer word gevierd, muziek, vuren dobberen op zee en vuurwerk op het strand. Langs groene eilandjes gevaren.
Afgelopen weekend een summer cottage van een fins vriendinnetje van de summer course bezocht. We waren met z'n achten, 2 zwitsers, een amerikaan, een duits meisje, de ouders van Heidi het finse meisje en ik. Vissen vangen, vuurtjes stoken, houthakken, wandelingen, boottochtjes, simpelweg genieten en niks doen. De stilte om me heen ervaren. Een geweldig Fins weekend!

Hieronder drie dagen uitgeschreven van een paar weken terug.

Vrijdag 22 Augsutus
Het tweede weekend begon vrijdag middag na onze afsluiting van de summer school. Wat een mooie week hebben we gehad met elkaar. De eindpresentaties, waarin de thema’s wat betekend health promotion voor jou, en wat kun je ermee doen in je eigen professie? Wat zijn de mooiste momenten van deze week voor jezelf geweest? Liepen heel uiteen. Van theater, een discussie, een tent samen omhoog gooien, thema’s gevoelens uitdrukken tot een prachtig lied gezongen en gespeeld op gitaar en jambe. Heel bijzonder om dit mee te mogen maken. Iedereen kreeg een diploma uitgereikt door de docenten met een stevige knuffel. Zo menselijk en puur.
Die middag zijn we met Alina, Ani en Vivienne naar Roninmaekie gegaan, waar we verschillende appartementjes af zijn gegaan, en rustig aan hebben gedaan. Die avond gekookt bij Alina thuis, ze heeft twee kindjes van 3 en 5. Een Fins huishouden. Ze verteld dat ze van de natuur houdt, ze heeft altijd in een klein dorpje gewoond, toen wilde ze naar de grote stad, maar nog steeds merk je de invloeden van het land leven in haar huis, mooi om te ervaren. We drinken nog een biertje in de stad met de Zwitsers.

Zaterdag 23 Augustus
Die zaterdag met Ani een toren beklommen in een parkje midden in de stad, wat een prachtig uitzicht! Het blauwe meer dat zich rustig een weg baant langs de heuvels, en de door de stad, is het twee na grootste meer van Finland! Uren kopjes thee gedronken, dan snel de heuvel af grote brede straten groeten ons, een bekend gezicht bij het busstation, Jon, de Amerikaan, of we ook met de bus naar huis gaan, de second hand winkel is al dicht als we eraan komen. Door de ruit heen besluiten we hier zeker een andere keer terug te komen! Die avond koken we samen in de heuvels aan de rand van de stad, waar onze appartementen bevinden. Uren gaan voorbij, onze levens omvatten woorden. Fijn om me zo thuis te kunnen voelen hier. Een druk feestje in de gebouw ernaast, M Building, we nemen poolshoogte, komen bekenden tegen, warm vertrouwd, elke keer weer. Alsof we allen stiekem weten, dat over een paar maanden onze wegen weer scheiden, omhelzen we het moment.

Zondag 24 Augustus
Die zondag, lang geslapen, ik ben moe van alle indrukken. Ik maak het huisje schoon en besluit een buskaart te kopen in de stad. Russen bij de busstop. Ze herkennen mij. Ik praat met ze over Rusland, datsjas, en besluit spontaan met de russen en de fransaise mee te gaan. We rijden naar een klein stukje buiten de stad, daar aan de rand van bossen komen we aan bij een groot witte houten huis, een bloemenzee, werkelijk prachtig tegen de bossen opgestoken. Een paar rijen fietsen. Even later fiets ik met mijn gekochte fietsje met de fransaise weg. Wat een fijn gevoel geeft dat. Fietsen Nu besef ik echt, dat ik hier woon. Ik heb het gevoel nu alle kanten op te kunnen. Voel me vrij. Fietsend over de heuvels, met weids gezicht, rechts de geur van een regenachtig dennenbos, de paddestoelen zie ik staan. Heuvel op, blauw meer rechts, heuvel af, paar huizen links, een nieuwe wind tegemoet.

Moika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 02 Maart 2014
Verslag gelezen: 711
Totaal aantal bezoekers 1430

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2014 - 24 December 2014

Leven tussen de Finnen

Landen bezocht: